De Gouden Zandlopers

28 maart 2019

Kromhouthallen Amsterdam

Hall of Fame

In 2018 vond de 13e editie plaats van de Gouden Zandlopers. SInds jaar en dag verzorgt Advocatie deze uitreiking met heel wat winnaars als resultaat. De winnaars van de voorgaande edities op een rij gezet.

De winnaars van 2018

Young Talent

Niet één, niet twee, maar drie jonge advocaten – van AKD, Allen & Overy en Kennedy Van der Laan – zijn bij de Gouden Zandlopers 2018 gebombardeerd tot Young Talent. Verder mag Sigrid Hemels van Allen & Overy zich de beste professional support lawyer noemen, en in de categorie Best Dressed Lawyer koos de jury een winnaar én een winnares: Louisa Engels (Pels Rijcken) en Murteza Fakiri (Fakiri & Van Beuningen). Het was voor de jury zo moeilijk om een keuze te maken gebaseerd op de aanmeldingen van jong talent in de advocatuur, dat drie genomineerden zich vlak voor de uitreiking in Amsterdam nog eens persoonlijk mochten komen voorstellen. Maar ook hierna was de keuze onmogelijk, gaf juryvoorzitter Christ’l Dullaert aan tegenover presentator Harm Edens.

Dus namen Samuel Garcia Nelen (Allen & Overy, promoveert naast zijn werk als advocaat), David Molenaar (AKD, spin in het web bij moeilijke M&A-transacties) en Martijn Loth (Kennedy Van der Laan, advocaat met programmeerervaring bouwt programma’s voor cliënten) alle drie een Gouden Zandloper in ontvangst. Dat is niet alles: ook kregen ze voor een week een gloednieuw Jaguar-model mee naar huis.

    Young Talents

 

Beste professional support lawyer

Winnaar :Sigrid Hemels, Allen & Overy

  
Een goede professional support lawyer kenmerkt zich volgens de jury door bijzondere kwaliteiten en actieve bijdragen aan projecten. Uit de nominaties voor deze categorie sprong Sigrid Hemels van Allen & Overy er voor de jury bovenuit. Uit de nominatie van het kantoor: ‘Sigrid vervult als professional support lawyer een zeer relevante functie binnen ons fiscale team. Ze is onder meer veelvuldig betrokken aan de achterkant van complexe transacties en vraagstukken, onder andere in het kader van publieke en private M&A-transacties en private equity structuren. Daar waar het ingewikkeld wordt, of het terrein onontgonnen is, weet ze waarde toe te voegen met een volledig objectieve houding en heldere analyses.’

Daar heeft de jury bewondering voor, evenals voor haar brede inzetbaarheid. Want Hemels is ook parttime hoogleraar Belastingrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en bekleedt daarnaast bestuurlijke functies bij het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum, het Prins Bernard Fonds en het Amsterdam Museum. “Een support lawyer is eigenlijk een vakgek,” zegt Hemels bij het aannemen van de prijs. “Ik ben fiscalist, en tegelijkertijd het bureau ‘rare en ingewikkelde zaken’. Ik zoek de meest complexe zaken uit, en ik krijg er nog voor betaald ook.”

    Sigrid Hemels

 

Beste Dressed

Winnaar :Louisa Engels, Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn 

 ‘Modieus, sprankelend en toch zakelijk’ 
Nog een nieuwe Gouden Zandloper-categorie: die voor de best geklede advocaat van Nederland. De jury besloot zowel een man als een vrouw te belonen voor een duidelijk uitgesproken, eigen stijl. Naast een Gouden Zandloper winnen zij ook een nieuwe outfit van Misura. Murteza Fakiri kleedt zich volgens zijn nominatie uniek, in een stijl die ‘jong, creatief en een beetje stout’ is. ‘De kledingkeuze van Murteza weerspiegelt zijn karakter, ook jong, creatief in zaken... en een beetje stout tegenover de rechter,’ zegt de jury. 

De kledingstijl van Pels Rijcken-advocaat Louisa Engels is volgens de nominatie ‘modieus, vrouwelijk, sprankelend, ieder seizoen anders en toch altijd zakelijk en passend voor de gelegenheid. Zij laat zien dat kantoorkleding niet formeel, te degelijk of ouderwets hoeft te zijn. Het is bijna zonde dat zij in de rechtbank haar toga aan moet, maar gelukkig procedeert zij ook regelmatig bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw.’ “Het is misschien niet de meest inhoudelijke prijs, maar ik vind het wel de leukste prijs,” aldus de winnares. “Ik bedank mijn collega’s voor hun waardering.”

    Best dressed: Louisa Engels

 

Beste Marketing

Winnaar: Van Doorne

Van Doorne won de Gouden Zandloper voor de beste marketingcampagne van afgelopen jaar. Het was misschien niet de mooist ogende campagne, maar wel een inhoudelijk sterke en zeer klantgerichte, met het doel meer werk te vergaren, aldus jurylid Jaap Bosman bij het overhandigen van de prijs aan het Van Doorne-team.

De aanleiding voor de winnende campagne is de wereldwijde toename van technologie gedreven transacties. Om hierop in te spelen riep Van Doorne een multidisciplinair Transactions in Tech-team in het leven. De betrokken advocaten focussen op transacties in drie kernsectoren: Financiële Instellingen, Technologie Media & Telecom en Zorg & Life Sciences. De propositie werd vervolgens via diverse offline en online kanalen onder de aandacht gebracht van de doelgroepen gebracht.

De jury spreekt verder van ‘een goede, gerichte campagne op een onderwerp, gekoppeld aan een website met meer specifieke informatie’. Er zijn partnerships met partijen aangegaan, er zijn events georganiseerd en het is ‘een gedreven poging om de perceptie in de markt te veranderen’.

   

 

Beste infographic

Winnaar: Stibbe

Voor het eerst is er een Gouden Zandloper voor het kantoor met de beste infographic. Het gaat dan ook om een relatief nieuwe discipline: vijf jaar geleden was een prijs hiervoor nog zinloos geweest, simpelweg omdat advocatenkantoren nog nauwelijks gebruik maakten van infographics. Let wel: een reeks illustraties maakt nog geen infographic, oordeelt de jury op basis van een aantal nominaties. Immers, een goede infographic maakt een complex probleem of vraagstuk snel inzichtelijk met behulp van visuals. 

Stibbe heeft dit het beste begrepen: het kantoor wint deze Gouden Zandloper dankzij een infographic waarin het proces van afvalwaterzuivering en de samenhang tussen alle onderdelen in dit proces schematisch in beeld wordt gebracht. ‘Het illustreert dat de waterzuivering een circulair proces is, waarbij elk onderdeel van het complex rechtstreeks in dienst staat van het afvalwaterzuiveringsproces’, aldus Stibbe in de nominatie. De infographic bespaart de lezer veel leeswerk, aldus de jury. ‘De informatie is beeldend. Het ziet er goed en verzorgd uit, en de drempel om je in de materie te verdiepen wordt sterk verlaagd. De informatie was bovendien goed bruikbaar in een onderliggende rechtszaak.’ 

De maakster van de infographic, Kim Raad, kwam de Gouden Zandloper persoonlijk in ontvangst nemen. Zij was lange tijd infographic-redacteur bij de Volkskrant, maar zegt nu met veel plezier voor de advocaten van Stibbe te werken. “Een goede infographic is een aanvulling op alle tekst die al geschreven is, waarmee we onze cliënten nog meer richting hopen te geven,” zegt ze. Raad denkt dat beeldtaal nog veel belangrijker wordt, ook in de rechtszaal: “De generatie die nu studeert en straks advocaat wordt, is al veel meer gewend aan visuals.”

    Kim Raad

 

Beste innovatie

Winnaar: Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn  

De Gouden Zandloper voor innovatie zorgde voor de meeste discussie binnen de jury. Het al dan niet vernieuwende aspect van de inzendingen was in enkele gevallen de inzet: er was nogal eens sprake van oude wijn in nieuwe zakken.

Zo niet bij het winnende kantoor Pels Rijcken, dat de prijs krijgt dankzij het Juridisch innovatiecertificaat. Uit de nominatie van het kantoor: ‘Bedrijven en overheden zetten in op nieuwe technologieën zoals blockchain, smart contracts, Internet of Things, smart cities, big data, enzovoorts. Dit brengt nieuwe, complexe juridische vragen met zich mee over onder andere veiligheid en privacy. Het Juridisch innovatiecertificaat is afgelopen jaar door Pels Rijcken ontwikkeld en zorgt ervoor dat vanaf de start van een innovatietraject met wet- en regelgeving rekening wordt gehouden.'

Volgens de jury is dit juridische keurmerk ‘heel slim bedacht’, al is er wel een paradox, namelijk de mogelijkheid dat het certificaat juist een rem zet op het innoverend vermogen van bedrijven en instellingen. Grote vernieuwingen, denk Uber, staan immers snel op gespannen voet met bestaande regelgeving. Aan Pels Rijcken daarom de schone taak het certificaat zo in te zetten dat het innovatie vooral mogelijk maakt en niet belemmert, aldus de jury, die daarbij in ogenschouw neemt dat het kantoor veel voor overheden werkt. En voor overheden is ‘compliance’ uiteraard zeer belangrijk.

Pels Rijcken-advocaat en mede-initiatiefnemer Jeroen Naves is even beduusd van de winst – en mogelijk van de Jaguar die hij voor een week meekrijgt –: “Wie had dat gedacht, wij zijn zo’n beetje het meest saaie en traditionele kantoor van Nederland,” zegt hij met een knipoog. “Maar serieus: we proberen weldegelijk voorop te lopen. Dat is uitdagend, maar het gaat heel goed. Als je maar vooruit blijft kijken.”

    Pels

 

M&A kantoor en M&A advocaat

Winnaars: Allen & Overy en Matthijs Ingen - Housz

Allen & Overy en advocaat Matthijs Ingen-Housz (foto) hebben donderdagavond de M&A-Gouden Zandlopers in ontvangst genomen. Zij waren in 2017 respectievelijk het best presterende M&A-kantoor en de dealmaker met de meeste M&A-transacties achter zijn naam. Voor Allen & Overy is het het derde jaar op rij dat het kantoor een M&A-Gouden Zandloper wint. 

Eind januari werd reeds bekend dat Allen & Overy en Ingen-Housz bovenaan de OverFusies League Tables 2017 naar dealaantal staan. Allen & Overy adviseerde in 2017 bij 74 M&A-transacties, precies evenveel als in het jaar ervoor. Het kantoor nam al in het eerste kwartaal de koppositie in en stond deze gedurende het hele jaar niet meer af. Ook qua dealwaarde (45 miljard euro) duldde Allen & Overy geen andere kantoren voor zich in de rankings. 

Een soortgelijk verhaal gaat op voor Matthijs Ingen-Housz (boutique INGEN HOUSZ in Utrecht), die met 29 deals overtuigend de individuele league table over 2017 aanvoert en nagenoeg het hele jaar de leiding in het klassement niet afstond. 

Ingen-Housz kan deze mooie prestatie neerzetten – en diverse Zuidas-advocaten qua dealaantal achter zich laten – door strikt te focussen op een niche en uitsluitend te adviseren bij omvangrijke investeringen in startups en scale-ups en bij de verkoop van scale-ups. Hierbij kunnen Ingen-Housz en collega’s zowel de jonge bedrijven als de investeerders bijstaan.

    Ingen-Housz

 

Snelste groeier

Winnaar: SRK Rechtsbijstand en BarentsKrans  

SRK Rechtsbijstand heeft voor het derde achtereenvolgende keer de Gouden Zandloper voor snelste groeier in een periode van vijf jaar in de wacht gesleept. SRK is al een aantal jaren stabiel in het aantal advocaten, maar de groeistuip van enkele jaren geleden is nog steeds goed voor de nummer 1 notering in deze lijst. BarentsKrans groeide het afgelopen jaar het sterkst: het kantoor groeide van 49 naar 63 advocaten, een toename van ruim 28%.

Advocaat Linda Fleer nam de prijs in ontvangst namens SRK. Zij zei dat het in dienst nemen van advocaten een winnende strategie is gebleken van SRK, en dat de rechtsbijstandsverzekeraar van zins is dit jaar weer verder te groeien in aantal advocaten.

BarentsKrans liet bij monde van Dirk van den Berg weten dat BarentsKrans dat het kantoor volgend jaar niet meer de snelste groeier zal zijn. Volgens Van den Berg gaat om evenwichtige groei, en niet om de grootste groei. Dat het kantoor het afgelopen jaar toch zo hard groeide, was een gevolg van een toevallige samenloop van omstandigheden, aldus Van den Berg. Het was dit jaar voor het eerst dat er ook een Gouden Zandloper werd toegekend voor de snelste groeier in een jaar.

     

 


De winnaars van 2017

Beste marketingcampagne

Winnaar: Wijn & Stael

In deze categorie waren er wat de jury betreft twee hele serieuze kandidaten: één kantoor dat een lokaal bekende sporter op pad stuurt om in de auto gesprekken te voeren met ‘inspirerende professionals’ en Wijn & Stael dat voor een meer traditioneel reclamespotje heeft gekozen. De jury koos uiteindelijk voor de laatste: Wijn & Stael Advocaten met de reclamecampagne ‘Wat heeft uw zaak nodig?’.
De vier reclamespotjes beginnen allemaal met een advocaat in toga met bef. Dan transformeert de advocaat zich tot ballerina, honkballer, schermer en American Footbal-speler. […] Hoewel de spotjes worden gedeeld via de eigen website en videoposts op LinkedIn, zijn ze kwalitatief goed genoeg voor televisie. Partner Koen Rutten gaf bij het in ontvangst nemen van de prijs aan dat een reclamebureau zijn kantoor aanmoedigde om aan soul searching te doen en uit de comfort zone te stappen. "En dat wordt op deze manier mooi beloond. We waren altijd al een modern kantoor, maar lieten dit nooit zo zien."

    Marketing Award

 


Digitale innovatie

Winnaar:  Allen & Overy

Allen & Overy heeft deze Gouden Zandloper gewonnen vanwege de MarginMatrix, een geavanceerde tool ontwikkeld in samenwerking met Deloitte die het cliënten makkelijker maakt om te gaan met de in 2016 van kracht geworden nieuwe regelgeving in de wereldwijde derivatenmarkt.
De MarginMatrix is weliswaar een internationaal project, beseft de jury, maar toch is het een schoolvoorbeeld van een ‘stipje aan de horizon dat ook inspirerend is voor andere kantoren. […] Het leveren van gestandaardiseerd werk tegen lagere kosten gecombineerd met het aanbieden van hoogwaardig advies, is in dit geval buitengewoon geslaagd.’ "We zochten met Deloitte naar een co-creatieve samenwerking om alle compliance rondom derivaten te automatiseren," zei bij het in ontvangst nemen van de Gouden Zandloper. "We hadden de mazzel dat er intussen wereldwijd veel wet- en regelgeving op het gebied van compliance veranderde."
De jury is zich er terdege van bewust dat de MarginMatrix geen Nederlands project is, en ook dat alleen heel grote, wereldwijd opererende partijen zich dergelijke investeringen kunnen veroorloven. Desalniettemin is het project een schoolvoorbeeld, een ‘stipje aan de horizon dat ook inspirerend is voor andere kantoren’. ‘In een verrassende samenwerking met Deloitte is hier een product ontwikkeld waarbij echt is gedacht in termen van oplossingen voor de cliënt. Het leveren van gestandaardiseerd werk tegen lagere kosten gecombineerd met het aanbieden van hoogwaardig advies, is in dit geval buitengewoon geslaagd,’ aldus de jury.

    Digitale innovatie

 


Jong talent

Winnaar: Nawid Fakiri

Ook in deze categorie ontving de jury veel nominaties. Een aantal genomineerden werden door meerdere collega’s van een kantoor voorgedragen.
De jury heeft na veel discussie gekozen voor een advocaat die niet in het min of meer gespreide bed van een groot advocatenkantoor ligt, maar een advocaat die op jonge leeftijd samen met zijn broer een eigen kantoor in Den Haag is begonnen: Nawid Fakiri (Strafrecht en Arbeidsrecht) van Fakiri & Fakiri Advocaten.

Uit de nominatie: ‘Nawid haalt het uiterste uit zijn werk om zijn cliënten te helpen, neemt geen genoegen met half werk en is oprecht blij als hij zijn cliënten blij ziet. Bovendien is Nawid superbescheiden ondanks al het goede werk dat hij levert en de vele complimenten die hij krijgt van zijn cliënten.’

Wat de jury aanspreekt is het ondernemende karakter van Nawid (hij was eerder ook oprichter van ander juridisch bedrijf), en het feit dat hij naast zijn drukke praktijk buurtbewoners in Den Haag één dag per week voorziet van gratis juridisch advies.

    Young Talent

 


De snelste groeier 2012-2017

Winnaar: SRK Rechtsbijstand

Gemeten over de periode 2012-2017 is SRK Rechtsbijstand de snelste groeier: het kantoor had in 2012 43 advocaten, nu zijn dat er 69. Dat is een groei van 60,5%, goed voor de Gouden Zandloper 2017.Vorig jaar won de rechtsbijstandverzekeraar ook al de Gouden Zandloper voor de snelste groeier qua aantal advocaten.

Op de tweede plaats staat HVG, dat over de periode 2012-2017 een groei realiseerde van 32,2%.

Andere kantoren met forse groeipercentages in de periode 2012-2017 zijn Van Doorne (van 110 naar 144 advocaten, plus 30,9%), Stibbe (van 150 naar 188, plus 25,3%) en Van Benthem & Keulen (van 57 naar 71 advocaten, plus 24,6%). De nummer 1 in de Top 50, De Brauw Blackstone Westbroek, realiseerde in de genoemde periode van vijf jaar een groei van 16,5%, goed voor de achtste positie op de lijst van snelste groeiers.

    Snelste groeier

 


M&A advocaat 

Winnaar: Onno Boerstra van Van Doorne
 

De Gouden Zandloper voor M&A advocaat met de meeste deals ging in 2017 naar Onno Boerstra van Van Doorne. Hij was in 2016 betrokken bij 15 deals, net als de nummer 2 op de lijst, Harmen Holtrop van Loyens & Loeff. De dealwaarde van de deals van Boerstra was met ruim 2 miljard echter verreweg het hoogst, vandaar dat hij met de prijs naar huis gaat.
Boestra adviseerde in 2016 onder meer bij:

  • Overname AudioNova International door Sonova (aan zijde AudioNova, dealwaarde € 830 miljoen)
  • Overname belang in Klaas Puul door H2 Equity Partners (aan zijde Klaas Puul)
  • Management buy-out uitzendbureau Humares (aan zijde management Humares)
    M&A Advocaat

 


M&A kantoor

Winnaar: Allen & Overy

De Gouden Zandlopoer voor het kantoor met de meeste M&A deals ging in 2017 naar Allen & Overy. Het kantoor was in 2016 betrokken bij 74 deals. NatuaDutilh volgt op plaats 2 met 70 deals en Loyens & Loeff op plaats 3 met 64 dealks.
Allen & Overy heeft in 2016 onder meer geadviseerd bij:

  • Overname La Place door Jumbo (aan zijde Jumbo)
  • Overname van DIS door frisdrankbottelaar Refresco Gerber (aan zijde Refresco Gerber, dealwaarde € 72 miljoen)
  • Overname administratieactiviteiten van BlackRock door Aegon (aan zijde Aegon, dealwaarde € 15 miljard) 
  • Fusie tussen Shanks en Van Gansewinkel (aan zijde Van Gansewinkel, dealwaarde € 482 miljoen)
  • Overname BMC door Randstad (aan zijde Randstad, dealwaarde € 65 miljoen)
    M&A Kantoor